Een paar dagen geleden ontmoette ik op een feestje iemand die momenteel een roman schrijft. Hij bleek De Nacht dat de Sterren Dansten te hebben gelezen, en vertelde dat hij het een goed boek vind en de roman al bij veel vrienden onder de aandacht had gebracht. Daarna vertelde hij vol enthousiasme – en razendsnel – over de verhaallijn van zijn boek in wording. waarna hij mij recht in de ogen aankeek “En? Wat vind je ervan?”

Ik was overdonderd, dat vertelde ik hem. Waarna ik hem in hoofdlijnen – nu was ik enthousiast – vertelde over de grote voordelen van FairTrade uitgeven.

“De uitgeverij zal de rechten krijgen, en jij ontvangt ca. 1,50 per verkocht exemplaar, als Fairtrade auteur heb je alle rechten in handen en ontvang je maar liefst 18 euro per verkocht boek!”

Ik verwachtte verbazing, enthousiasme, maar hij reageerde koeltjes, “uiteindelijk hangt het succes van het bereik af” antwoordde hij, “een goede uitgeverij heeft een groot bereik”.

Terwijl ik verder vertelde zag ik zijn gezichtsuitdrukking veranderen, van gesloten naar open.

“Dat klopt gedeeltelijk” antwoordde ik. “Een goede uitgeverij maakt onderdeel uit van een groot netwerk, waardoor het (directe) bereik groot is. Misschien kom je op TV of in de tijdschriften. Een geslaagd TV optreden, in bijv. DWDD, betekent verkoop van maar liefst 20,000 exemplaren!

Ik heb een klein bereik, en jij zal ook een klein bereik hebben, maar samen ontstaat het 1+1+1 effect.

In 2020 zullen meer dan 10,000 Nederlandse en Vlaamse auteurs een contract ondertekenen met een uitgeverij, stel dat slechts 1,000 auteurs zullen besluiten het boek Fairtrade te verkopen, via een eigen website. En samen, collectief verkopen we onze boeken op fairtradeboeken.nl, dan wordt ons gezamenlijke bereik meer dan 1 miljoen!

Dus het bereik kunnen we samen realiseren.

Wat het succes van je boek betreft, dat zal dan dus niet worden gerealiseerd via het snelle bereik van het media netwerk van de uitgeverij, zoals tv, radio, tijdschriften, maar het succes van je boek zal te danken zijn aan het enthousiasme van de lezers! Zoals het hoort!”

Ga op onderzoek, en ontdek dat de boekenwereld een integraal onderdeel is van de mediawereld, en de mediawereld is in handen van enkele mediaconglomeraten.
Dat zijn (familie)bedrijven die jaarlijks vele honderden miljoenen euro’s netto winst behalen…

Is it Time for a Change?